Xiaomi. Шлях визнання (частина 1)

  • 08.03.2016
  • 1767

Повз шоурум компанії Xiaomi на Maofang Road, що у Пекіні неможливо пройти повз, де ви можете годинами розглядати вітрини магазину та погратись зі вже знайомими Mi Pad і Mi Phone, в той самий час, коли співробітники Mi Store дбайливо дбайливо запропонують допомогти розібратися, наприклад, з налаштуванням Mi TV або хмаринки-сховища Mi Cloud.

Витончений мінімалізм Mi Store НЕ залишає сумнівів, що натхненником стало саме всесвітньовідоме «яблуко» з Каліфорнії : посередині на однотонному настінному екрані відображаються чохли для телефонів і зарядні пристрої, і лише гігантський символ "Mi" означає, що продукція належить китайській технологічній компанії Xiaomi, президент якої Лей Джун має воістину значний досвід і талант не менші ніж Стів Джобс.

Насправді, коли Лей оголосив зі сцени про новий флагман Mi4 в липні 2014 року, він заявив, що Xiaomi наблизилися до виробника iPhone, щоб побачити який внесок в світову індустрію вони змогли зробити. Якщо до того часу вплив Apple не значно виділявся, то тоді Лей Джун представив новий фітнес браслет Mi Band зірвавши з вуст Джобса "Ще одна річ ... (One more thing ...)". Але ця історія не про китайський незваних гостей, які клонують Apple, хоча Джоні Айв, головний дизайнер Apple, якось звинуватив Xiaomi у "чистій крадіжці".

Думати про Xiaomi як про компанію, яка реалізує інновації для кожного

Ця історія про те як Лей Джун побудував компанію, оцінену інвесторами в 45 мільярдів доларів – тобто, історія про найбільш вартісний технологічний запуск у світі, який у першу чергу створив бізнес не на виробництві смартфонів, а на новому виді екосистеми. Ця нова екосистема, заснована на мережі Інтернет, перетворила звичайних користувачів у mi-прихильників, які спільно розробляли і популяризували продукти, що позбавило компанію ризику маленького попиту на ринку і дозволило інвестувати в неї з тактичної точки зору. А факт того, що дуже якісні продукти Xiaomi продавалися за низькими цінами – зруйнувало всі межі між компанією і користувачами. У той час Xiaomi отримували прибуток тільки від послуг, контенту і аксесуарів. Ця модель поведінки поставила їх на чолі ринку. Через 5 років Xiaomi сформували базу зі 160 мільйонів користувачів, завоювали нові ринки, такі як Індонезія та Індія і спантеличили Захід способом мислення китайських технологічних компаній. Будьте готові наслідувати Китай.

«Ми абсолютно інша китайська компанія: ми не витрачаємо коштів на запевненні у дуже високій якості кожного Mi продукту. Я вірю, що Xiaomi дасть поштовх підвищенню якості для всієї продукції, зробленої в Китаї, і в результаті змінить ставлення до Китаю, адже це вже не та країна, де виробляють дешеві підробки. За всі роки, місія Xiaomi мала за мету змінити бачення китайського продукту, і ми досягли цього.»

Xiaomi наполягає на тому, що вони не Інтернет-компанія і не компанія з бізнесом, створеним навколо самих лише смартфонів, хоч і має неймовірний успіх у продажі телефонів. У Твіттері компанії є архів, де знаходиться інформація про зростання компанії в хронологічному порядку: в грудені 2011, згідно зі звітом, компанія продала 100 000 телефонів за 3 години, у квітні 2012 продано 150 000 за 15 хвилин, і до вересня 2012 було необхідно лише 4 хвилини , щоб продати 300 000. у 2012 році Xiaomi продали всього 7,2 мільйони смартфонів, в наступному році - вже 18,7 мільйони, а в 2014 продано понад 61 мільйон смартфонів. Xiaomi стала найбільшим китайським виробником телефонів. Продано більше 70 мільйонів смартфонів в 2015 році в період жорсткої конкуренції за лідерство з Huawei в Китаї. Але продукція Xiaomi вийшла на міжнародні ринки, що розвиваються з великим населенням під керівництвом Хьюго Барра, колишнім директором з розвитку Android у Google. У квітні 2014 компанія купила домен Mi.com за 3,6 мільйонів доларів - рекорд для Китаю як частина інтернаціоналізації, особливо тому, що іноземцям легше сказати Mi, ніж вимовляти Xiaomi (ся-о-мі).

Але Лей Джун не хотів, щоб люди бачили його компанію як виробника якісних пристроїв: «Думати про Xiaomi як про компанію, яка реалізує інновації для кожного. Ось що я хочу. Ми робимо акцент на високоякісних продуктах, які допоможуть створити спосіб життя, невід'ємною частиною якого є можливість виходу в Інтернет для кожного, адже ми рухаємось в еру технологічних інновацій. Це означає не тільки смартфони, планшети, TV та роутери - ми інвестуємо в запуск того, що ми можемо назвати екосистемою. Вони (компанії) створюють продукцію, яка продається на Mi.com, починаючи від акумуляторів і до натільних пристроїв та очищувачів води, в результаті ми маємо сотні продуктів, які покликані разом створювати новий стиль життя.»

Наш девіз: краще менше та краще

Лей також хоче розвіяти міф про те, що китайські компанії копіюють захід: «Я гадаю, що в Китаї багато інновацій, з якими Захід не зможе навіть змагатися. Подивіться на WeChat: люди думають, що це додаток для повідомлень, але він виріс, щоб стати платформою для ігор, платежів та Інтернет-сервісів. Xiaomi - компанія смартфонів, але ми також ведемо інтернет-бізнес. Mi.com - третій найбільший сайт із онлайн торгівлі в Китаї і компанія інтернет-сервісу, яка навіть публікує ігри. Ми також зрощуємо стартапи, інвестуючи в них і допомагаючи їм створювати продукти, які ми потім продаємо на Mi.com.»

«Наш девіз, - продовжує він, - ... краще менше та краще. Фокусуючись на створенні малої кількості продуктів, ми можемо бути набагато краще в тому що робимо. Але менше та краще означає, що вам стають потрібні інші компанії, які допоможуть створити більше речей. Таким чином ми інвестуємо в інші компанії і формуємо неповторну екосистему, щоб створити більше якісних продуктів. "

Милий іграшковий песик урочисто зустрічає відвідувачів будівлі Xiaomi в Maofang Road, що у Пекіні. На стінах коридору зображені чисельні художні репродукції французьких імпресіоністів; а кролик Mi Bunny, талісман Xiaomi, визирає з-за полиць офісу. Представник компанії пояснює: «Xiaomi - це компанія 9-9-6, в якій персонал працює з дев'ятої ранку до дев'ятої вечора шість днів на тиждень.»

Ми дбаємо про наших користувачів як про наших друзів

Увагу відвідувачів також привертають плакати на стінах, які рекламують Mi Pop - вечірки, де прихильники бренду можуть танцювати на сцені разом з керуючими компанії. На вітринах миловидно розташовані подарунки ручної роботи, надіслані прихильниками бренду. У вигляді фігурок Лей Джун і Хьюго Барра, брендовані кросівки, чохли для телефону, акуратно прикрашені насінням пшона. Пшоно або просо - дослівний переклад назви Xiaomi мандаринською говіркою, хоча, в Китаї має підтримку і більш витончена етимологія: в 1946 році Мао Цзе Дун передбачив у своїй відомій промові, що його "невдахи" комуністи, озброєні лише "просом і гвинтівками» воюватимуть краще, ніж добре озброєні націоналісти. Лей Джун також допустив, що Mi представляє "мобільний Інтернет" і що його місія нездійсненна для компанії при прийомі співробітників на роботу.

«Десять років по тому я прийшов до висновку, що мобільний Інтернет - це майбутнє. Я просто божеволію від смартфонів. Коли з'явився перший iPhone та смартфон на платформі Android, я вирішив створити смартфон на  Android». Операційна система MIUI відрізняється від інших систем: її користувачі можуть запропонувати удосконалення, які будуть включені в щотижневі оновлення. Як він повідомив у своїй промові в квітні, приуроченій п'ятому дню народження Xiaomi: "Ми піклуємося про наших користувачів як про наших друзів і беремо до уваги всю їхню віддачу ... ми віримо нашим користувачам, ми слухаємо їх і створюємо разом з ними неймовірні речі.»

Лей Джун народився в Сяньтао, Хубей, у східно-центральній частині Китаю і вивчав комп'ютерні науки в Уханьскому університеті. Будучи студентом, він читав книги «Вогонь в долині» Пола Фрейбергера і книгу Майкла Свейна про народження комп'ютерної індустрії, і будучи натхненним Стівом Джобсом, вирішив «створити компанію першого класу», як він пізніше розповів The New York Times. У 1992 році після закінчення університету, він приєднався до компанії з виробництва комплектуючих під назвою Kingsoft, піднявся кар'єрними сходами, став президентом.

Залишаючись керівником згаданої компанії він зареєструвався на фондовій біржі Гон-Конгу в 2007, водночас запустив Joyo.com, книжковий Інтернет-магазин, який Amazon придбав за 75 млн в 2004. Залишаючи Kingsoft він став першим головним з-поміж інвесторів Китаю, які вкладають кошти в інноваційні проекти. В його портфоліо такі видатні компанії, як соціальний ігровий портал YY і компанія мобільного Інтернету UCWeb. Пізніше в квітні 2010 заснував Xiaomi, продовжуючи закликати решту 7 співзасновників.

Я відмовив йому. А потім я провів цілий місяць в роздумах про великі можливості

«До того як я зустрів Лея Джуна, я ніколи не чув про нього», - згадує Лью Де, голова продуктів екосистеми Xiaomi, 37-річний вчитель промислового дизайну, чия дружина була сусідкою по квартирі з дружиною іншого співзасновника, Гонга Фенга. Співзасновники були незнайомцями, які прийшли з різних місць, таких як Google, Motorola і Kingsoft. «Коли Лей Джун вперше зустрів мене він розповідав про потенціал смартфонів і запитав, чи приєднаюся я до нього. Я відмовив йому. А потім я провів цілий місяць у роздумах про великі можливості ».

Лью сидить у чорній сорочці і джинсах в офісі з очищувачем повітря Mi, з Mi Tv 60, з розумними вагами Xiaomi і Yeelight Smart Light Bulbs (проданий Xiaomi). Відділ Льюїса складається з 70 осіб, вони відповідальні за аксесуари, що продаються на Mi.com і в торгових центрах Mi Home, яких налічується 22 на материковому Китаї, Гонг-Конзі і Тайвані: керована телефоном екшн-камера Yi, браслет Mi Band, проданий мільйонним накладом за місяць, Power Bank в 10000 мАг, проданий більше 10 мільйонів, Mi TV 60, навіть кролик Mi Bunny (продано 2 млн в 2014). До сьогодні Xiaomi виробляє тільки смартфони та планшети, TV, комп'ютерні консолі до телевізора і маршрутизатори. Все інше роблять інші незалежні компанії, в які Xiaomi інвестувала близько $ 100,000 - $ 500,000, від розумного тонометра (проваджений Каліфорнійською компанією iHealth Labs) до фільтру для води компанії Yunmi.

Рішення про інвестування приймають 20 інженерів, а не фінансисти

«Ми продаємо більше 600 найменувань, - говорить Лью, - якби ми робили це самотужки, нам знадобилося б 20 000 людей в компанії, але ми обходимося 8 000. Ми переглянули близько 600 стартапів за останні два роки, інвестували в 54. Ми допомагаємо їм визначити їх продукт, даємо змогу використовувати наш канал продажів, канал поставки, бренд та фінансування. Вони - наш спецзагін, а ми полководці ».

20 інженерів, а не ті люди, які мають відношення до фінансів, приймають рішення про інвестування. «Зазвичай в ході одних зборів, - говорить Лью, - ми відповідаємо значно швидше, ніж інші звичайні інвестори. Це абсолютно нова модель для інновацій високих технологій. Більшість VC і інвесторів прагнуть отримати досвід компаній з програмного забезпечення і Інтернету, а не комплектуючі, але так багато відомих VC відповідають на рішення Xiaomi і переслідують наші інвестиції».

Але чому б не оволодіти умінням створювати вироби для внутрішнього користування? «Маленькі компанії рухаються набагато швидше, ніж могли б, - пояснює Лью, – Вам доводиться вести себе швидко і адаптуватися до змін. Це абсолютно інший досвід ніж у компаній, в яких різні відділи виробляють різні продукти. Наприклад, AT & T була провідною 70 років, її наздогнала IBM, 20 років по тому її обігнала Microsoft. Десять років по тому, Google обігнав Microsoft, і через чотири роки виріс Facebook.

Традиційним компаніям, як деревам, необхідний час для того, щоб вирости - але, коли вони падають, вони падають швидко. Підхід Xiaomi схожий на бамбуковий ліс: ви коли-небудь бачили як помирає бамбуковий ліс? Ні, новий молодий паросток бамбука швидко виростає, щоб заповнити втрату. Інвестуючи в ці компанії, згадані в портфоліо, ми створюємо нові паростки бамбука. Ми будуємо нову екосистему подібно бамбуковому лісу.

Ми не переймаємось про оцінку компанії, на противагу, тільки про найкращий продукт і команду. 20 інженерів приєднаються до правління компанією, але ніколи в якості опозиційного голосу. Ми поважаємо засновників і їх мрії». Однак, стартапи досягли успіху - 160 млн споживачів: «За рік запуск акумулятора ZMI, став найбільшим в світі, - говорить Лью, - і виробник Mi Band, Huami продав 10 млн. за шість місяців».

«Інтернет з такими продуктами був би навіть більш значним ніж смартфони і мобільний інтернет, - говорить Лью, – натільні пристрої, годинник, ваги, побутова техніка буде приєднана до інтернету і ваш смартфон буде в ролі сполучного пристрою. Ми мусимо схопитися за цю можливість. Екосистема - наше майбутнє. Через десять років люди побачать, що Xiaomi змінила китайський ринок.»

Продовження читайте в частині 2